Wednesday, 19 April 2017

30. SIFAT SEMULAJADI PEMIMPIN

Setiap orang dilahirkan memiliki sifat asal atau semula jadi positif atau negatif. Anda harus mengenal sifat diri anda sendiri sama ada positif atau negatif. Jika anda memiliki lebih banyak sifat positif berbanding dengan negatif, anda hendaklah mengekalkan sifat-sifat itu dan jika sebaliknya maka anda hendaklah memperbaikinya supaya anda memiliki lebih banyak bersifat positif. Anda boleh tanya diri sendiri tentang sifat anda seperti di bawah:

a) Rajin atau pemalas

b) Berterus terang atau pemendam

c) Penderma atau peminta 

d) Pemurah atau kedekut

e) Pendendam atau pemaaf

f) Tenang atau pemarah 

g) Jujur atau pembohong

h) Berani atau penakut

i) Peramah atau pendiam

j) Ikhlas atau pembodek

k) Amanah atau pengambil kesempatan

l) Disiplin atau sambil lewa

Apabila anda sudah menjadi pemimpin sama ada pemimpin kecil atau besar, anda tidak boleh membawa atau mengamalkan sifat-siat asal anda yang negatif ke dalam lingkungan kepimpinan anda. Anda harus meninggalkan segala sifat negatif itu supaya orang yang berada di bawah kepimpinan anda dapat merasakan ketenangan, keseronokan bekerja dan keadilan kerana mereka percaya jika anda masih tetap dengan sifat asal yang negatif, mereka akan menjadi resah, gelisah, tidak seronok bekerja dan akan menuduh anda tidak adil.

Pemimpin yang tidak adil bukan sahaja tidak dapat diterima oleh manusia tetapi juga dibenci oleh Allah. Apabila Allah sudah benci dengan sifat anda dan anda masih juga tidak mahu berubah maka lambat laun anda akan menerima balasan daripadaNya sama ada di dunia atau akhirat.



No comments:

Post a Comment