Wednesday, 19 April 2017

32. TERBAIK BUKAN TERTINGGI

Seringkali kita memohon doa untuk mendapatkan sesuatu yang lebih tinggi atau tertinggi. Doa seperti itu tidaklah menjadi suatu kesalahan tetapi anda harus ingat bahawa memiliki yang tertinggi itu belum pasti lagi merupakan yang terbaik. 

Lebih baik kita mendoakan untuk mendapatkan sesuatu yang terbaik walaupun kadang-kadang kita tidak berjaya apa yang kita hajati seperti jawatan yang lebih tinggi atau harta kekayaan tetapi sebenarnya yang kita tidak perolehi itulah merupakan yang terbaik untuk kita.

Buat apa jika kita mendapatkan sesuatu yang tertinggi itu membuat kita menjadi seorang yang sombong, riak, takbur, tidak memperdulikan keluarga, lupa daratan, tidak beramanah, suka menganiayai orang lain, salah guna kuasa, tidak berintegriti, tidak adil, pendendam, melakukan maksiat atau sakit.

Kita harus sentiasa positif dengan penentuan-penentuan yang kita terima setelah segala usaha telah dilakukan. Allah berfirman yang bermaksud, 

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah: Ayat 286).

"Apa saja yang Allah anugerahkan kepada manusia berupa rahmat, maka tidak ada seorang pun yang dapat menahannya. Dan apa saja yang Allah tahan, maka tidak seorang pun yang sanggup untuk melepaskannya sesudah itu." (Fathir: Ayat 2).

No comments:

Post a Comment